Wat wordt er gedaan bij een grote beurt:
Bij een grote beurt wordt de olie ververst, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter(s) en de overige vloeistoffen bijgevuld cq vervangen. In geval van de versnellingsbak of cardan, deze worden volgens fabrieksspecificaties vervangen/ververst. De remmen worden gecontroleerd zowel visueel als op de remmentestbank, daarna gedemonteerd en gereinigd. Distributieriem gecontroleerd, V-snaren, multiriemen, waterpomp met spanrollen gesteld/vervangen. Banden en de profieldiepte gecheckt, verlichting, ruitenwissers, uitlaat, koppeling getest, bougie’s worden vervangen. Eventueel ook de onstekingsdelen en de bougiekabels. Dit is afhankelijk van de mate van inslijting. Kleppen stellen indien dit mogelijk is en anders bij hydraulische kleppen vergt dit een andere manier van stellen d.m.v. klepstelplaatjes.
Vaak door u vergeten maar niet door ons: de airco en interieurfilter, deze heeft ook bij ons een vaste plaats in het onderhoudschema gekregen.
De hoogte van kosten voor een grote beurt is gebonden aan de staat van onderhoud van het voertuig op dat moment. De onderdelen die betrekking hebben op de vervanging van de distributie i.c.m. waterpomp ( elke 5 jaar of tussen de 80.000 en de 100.000 km) en de remmen zijn de grootste posten. Ook eventuele nieuwe banden en vervanging van electronische onderdelen zijn verhogers van de kosten.